MUZYKA KLASA 4

WYMAGANIA EDUKACYJNE Z PRZEDMIOTU MUZYKA                        KLASA IV

„I GRA MUZYKA”- WYD.: NOWA ERA

Ocenę – niedostateczny- otrzymuje uczeń, który:

  • nie opanował podstawowych umiejętności muzycznych – minimum programowego,
  • nie potrafi nawet przy pomocy nauczyciela wykonać najprostszych zadań,
  • ma negatywny stosunek do przedmiotu,
  • nie prowadzi zeszytu przedmiotowego.

Ocenę  - dopuszczający- otrzymuje uczeń , który:

  • uczęszcza na zajęcia
  • sporadycznie pracuje i prowadzi zeszyt przedmiotowy,
  • jest w stanie przy pomocy nauczyciela wykonać proste ćwiczenia,
  • słabo zna położenie nut i pauz na pięciolinii,
  • zamiast śpiewu np. recytuje tekst piosenki,
  •  nie odrabia większości  prac domowych,
  • nie przeszkadza w prowadzeniu zajęć i przy odbiorze muzyki podczas koncertów i słuchania muzyki.

Ocenę – dostateczny- otrzymuje uczeń, który :

  • wie jaka jest rola muzyki w najbliższym otoczeniu,
  • przestrzega kontraktu muzycznego,
  • zeszyt przedmiotowy prowadzi niesystematycznie,
  • w śpiewie popełnia błędy intonacyjne i rytmiczne,
  • różnicuje dźwięki wysokie i niskie,
  • nazywa polskie tradycje bożonarodzeniowe (wybrane),
  • zna tylko niektóre terminy muzyczne,
  • wymienia polskie symbole narodowe,
  • poprawnie śpiewa z pamięci polski hymn państwowy,
  • umie się odpowiednio zachować w trakcie wykonywania polskiego hymnu 
    i hymnów innych państw ,
  • nie utrudnia prowadzenia zajęć.

Ocenę – dobry- otrzymuje uczeń, który :

  • jest przygotowany do zajęć,
  • wykazuje kulturę osobistą na zajęciach i w kontaktach z kultura,
  • wie, jakie znaczenie dla śpiewu ma prawidłowe oddychanie,
  • wykonuje prawidłowo ćwiczenia emisyjne, odtwarza układ ruchowy,
  • porusza się w rytm muzyki wie, do czego służy pięciolinia,
  • opisuje funkcję klucza wiolinowego,
  • podaje nazwy solmizacyjne i literowe dźwięków oraz położenie odpowiadających im nut na pięciolinii,
  • stosuje zasady gry na flecie,
  • prawidłowo zakrywa odpowiednie otwory,
  • wymienia nazwy polskich tańców narodowych,
  • wyodrębnia dwie grupy instrumentów perkusyjnych,
  • wymienia nazwy omawianych instrumentów,
  • zna najważniejsze fakty z życia F. Chopina w okresie warszawskim,
  • określa charakter i nastrój muzyki Chopina.

Ocenę - bardzo dobry- otrzymuje uczeń, który rozszerza poprzednie kryteria następująco:                 

  • tworzy prosty akompaniament,
  • śpiewa poprawnie pod względem intonacyjnym i rytmicznym,
  • zapisuje na pięciolinii proste melodie,
  • samodzielnie odczytuje nazwy dźwięków z pięciolinii,
  • rozpoznaje wykonawców muzyki wokalnej,
  • rozpoznaje w nagraniach rodzaje głosów,
  • śpiewa kolędy z wykorzystaniem nut i tekstu ,
  • rozpoznaje cechy poloneza w nagraniach,
  • tańczy podstawowe figury poloneza,
  • podaje kryteria podziału instrumentów perkusyjnych,
  • rozpoznaje brzmienia omawianych instrumentów,
  • rozpoznaje brzmienie utworów: BogurodzicaGaude Mater Polonia i Rota,
  • śpiewa solo, z pamięci hymn państwowy,
  • wyklaskuje rytm Mazurka Dąbrowskiego.
  • wypowiada się o roli hymnu i okolicznościach, w których utwór ten jest wykonywany,
  • rozpoznaje ze słuchu poznane utwory F. Chopina,

Ocenę – celujący- otrzymuje uczeń, który doskonale opanował treści programu klasy czwartej oraz:

  • śpiewa piosenkę solo z zastosowaniem zmian tempa, artykulacji i dynamiki ,
  • wie, jakie znaczenie dla śpiewu ma prawidłowe oddychanie,
  • wykonuje prawidłowo ćwiczenia emisyjne,
  • świadomie oddycha z wykorzystaniem przepony,
  • rozpoznaje liczbę głosów w kanonie,
  • śpiewa głos kanonu solo i w wielogłosie z inną osobą,
  • wykonuje zadania dodatkowe, wykraczające poza program nauczania,
  • jest wzorem do naśladowania dla innych,
  • aktywnie uczestniczy w kołach zainteresowań,
    • aktywnie uczestniczy w uroczystościach szkolnych,
    • jest laureatem konkursów wokalnych, tanecznych lub instrumentalnych.

 

 

 

 

 

WYMAGANIA EDUKACYJNE Z PRZEDMIOTU MUZYKA                       KLASA V

„I GRA MUZYKA”- WYD.: NOWA ERA

Ocenę – niedostateczny - otrzymuje uczeń, który:

  •  nie opanował podstawowych umiejętności muzycznych – minimum programowego,
  • nie potrafi nawet przy pomocy nauczyciela wykonać najprostszych zadań,
  • ma negatywny stosunek do przedmiotu,
  • nie prowadzi zeszytu przedmiotowego.

Ocenę – dopuszczający-  otrzymuje uczeń , który

  • uczęszcza na zajęcia,
  • sporadycznie pracuje, prowadzi zeszyt przedmiotowy,
  • jest w stanie przy pomocy nauczyciela wykonać proste ćwiczenia,
  • potrafi zagrać na instrumencie melodycznym gamę i najprostsze utwory przewidziane w programie,
  • umie zaśpiewać z akompaniamentem najprostsze piosenki przewidziane w programie,
  • odrabia prace domowe,
  • nie przeszkadza w prowadzeniu zajęć i przy odbiorze muzyki podczas koncertów i słuchania muzyki.

Ocenę – dostateczny- otrzymuje uczeń, który:

  • wykonuje rytmy za pomocą gestodźwięków,
  • przestrzega kontraktu muzycznego,
  • prowadzi zeszyt przedmiotowy,
  • śpiewa piosenki w grupie,
  • śpiewa i gra gamę C- dur,
  • wie, jakie znaczenie dla śpiewu ma prawidłowe oddychanie,
  • wykonuje ćwiczenia emisyjne,
  • zapisuje trójdźwięki,
  • rozpoznaje różne rodzaje muzyki,
  •  wymienia polskie symbole narodowe,
  • poprawnie śpiewa z pamięci polski hymn państwowy,
  • śpiewa piosenki w grupie,
  • umie się odpowiednio zachować w trakcie wykonywania polskiego hymnu 
    i hymnów innych państw ,
  • nie utrudnia prowadzenia zajęć.

Ocenę – dobry- otrzymuje uczeń, który  zna dobrze poprzednie wymagania , oraz:

  • jest przygotowany do zajęć,
  • wykazuje kulturę osobistą na zajęciach i w kontaktach z kultura,
  • wie, jakie znaczenie dla śpiewu ma prawidłowe oddychanie,
  • wykonuje prawidłowo ćwiczenia emisyjne, odtwarza układ ruchowy,
  • porusza się w rytm muzyki wie, do czego służy pięciolinia,
  • zna określenia tempa i dynamiki,
  • podaje nazwy solmizacyjne i literowe dźwięków oraz położenie odpowiadających im nut na pięciolinii,
  • stosuje zasady gry na flecie i dzwonkach chromatycznych,
  • wskazuje sztabki dzwonków niezbędne do zagrania realizowanych melodii,
  • wymienia nazwy tańców naszych sąsiadów,
  • wyodrębnia grupy instrumentów strunowych,
  • wymienia nazwy omawianych instrumentów,
  •  zna najważniejsze fakty z życia F. Chopina,
  • określa charakter i nastrój muzyki Chopina.

Ocenę - bardzo dobry- otrzymuje uczeń, który rozszerza poprzednie kryteria następująco:

  • tworzy prosty akompaniament,
  • zapisuje na pięciolinii proste melodie,
  • samodzielnie odczytuje nazwy dźwięków z pięciolinii,
  • rozpoznaje wykonawców muzyki wokalnej,
  • śpiewa i gra kolędy z wykorzystaniem nut i tekstu ,
  • podaje kryteria podziału instrumentów strunowych
  • rozpoznaje brzmienia omawianych instrumentów,
  • rozpoznaje brzmienie utworów: BogurodzicaGaude Mater Polonia i Rota,
  • śpiewa solo, z pamięci poznane piosenki,
  • zna biografię J. S. Bacha, St. Moniuszki, P . Czajkowskiego
  • wypowiada się o roli konstytucji i śpiewa piosenkę patriotyczną z pamięci,
  • rozpoznaje ze słuchu poznane utwory wymienionych kompozytorów.

Ocenę – celujący- otrzymuje uczeń, który doskonale opanował treści programu klasy piątej oraz:

  • śpiewa piosenkę solo z zastosowaniem zmian tempa, artykulacji i dynamiki ,
  • wie, jakie znaczenie dla śpiewu ma prawidłowe oddychanie,
  • wykonuje prawidłowo ćwiczenia emisyjne,
  • gra melodie z pamięci,
  • śpiewa głos kanonu solo i w wielogłosie z inną osobą,
  • swobodnie gra na flecie , dzwonkach lub wybranym instrumencie w szkole,
  • jest wzorem do naśladowania dla innych,
  • aktywnie uczestniczy w kołach zainteresowań,
  • aktywnie uczestniczy w uroczystościach szkolnych,
  • jest laureatem konkursów wokalnych, tanecznych lub instrumentalnych,
  • posiada wiedzę ogólną spoza programu.